Actionfylt heistfilm for Atea
Lekesoldat er heltinnen i denne heistfilmen for Atea, som forklarer hva penetrasjonstesting er.
Kunde Atea
Hva Film, foto og motion
Bakgrunn
I Atea jobber dyktige sikkerhetsfolk med å søke etter og finne sikkerhetshull i IT-systemer – før noen andre gjør det. De hacker rett og slett seg inn. Dette kalles penetrasjonstesting, eller pentesting og er en tjeneste de tilbyr sine kunder.
På tross av hvor viktig det er å penteste digitale systemer, er begrepet fortsatt et fremmedord for mange. Ateas IT-sikkerhetsavdeling ønsket seg derfor en film som kunne forklare hva penetrasjonstesting er og samtidig minne om viktigheten av IT-sikkerhet.
Filmen skulle også være en engasjerende inngang til rekruttering av nye penetrasjonstestere og andre sikkerhetseksperter for Atea.
En slags brief
Som brief og inspirasjon lagde Atea en fortelling med Midjourney: fortellingen om «the tactical mouse».
En mus forsøker å finne et smutthull inn i et hus. Den ønsker å bryte seg inn på kjøkkenet og inn i kjøleskapet for å stjele det aller helligste: en deilig ostebit. Og musen klarer oppdraget! Ostebiten tar han med seg ut av huset, for så å dele med de andre musene hvordan han kom seg inn. Sammen fråtser de og koser seg med den stjålne ostebiten.
Musefortellingen er i bunn et klassisk heistscenario. Som vi vet, er dette rammen for mye god underholdning. We loved it.
Generert med Midjourney.
Generert med Midjourney.
Generert med Midjourney.
Toy Story og Spider-Gwen som inspirasjon
Små, grønne lekesoldater er allerede en etablert merkemarkør for Atea fra et tidligere oppdrag vi har bistått IT-bedriften med. Vi ønsket å spille videre på disse, og ta dem inn i en Toy Story-inspirert fortelling. Heltinnen ble derfor designet som en tøff actionleke. Med referanser til Spider Gwen-karakteren kjent fra Spider-Verse-filmene, er hun klar til å begi seg ut på selv det vanskeligste hackeroppdrag.
Slik ønsket vi å skape et unikt uttrykk som skiller seg fra annen type sikkerhetskommunikasjon, og vekke nysgjerrighet rundt pentesting. Og det lykkes vi med!
Uttak
Filmen ble brukt med ulike versjoneringer av sluttplakat. På denne måten kunne vi enkelt rette oss mot de ulike målgruppene: norske bedrifter med sikkerhetsbehov og tech-folk på jobbjakt.
Filmene ble også vist på arrangementet «Sikkerhetsdagene», en viktig møteplass for blant annet IT-sjefer og sikkerhetsansvarlige i norske virksomheter.
Filmen er laget og animert av våre flinke venner i Pop film.
Vil du vite mer?
Snakk med oss
Ane-Kamilla Haugland Eriksen
Strategisk rådgiver og fagleder innhold / SEO
Martine Emilie Fonstad-Smith
Kreatør / Tekstforfatter (i mammaperm)