Capgeminis trojanske kaffekopp

Capgemini er et stort IT-selskap som stadig er på jakt etter flinke folk. Til et nytt prosjekt var det stort behov for flere Java-utviklere. Men å ansette dyktige utviklere er lettere sagt enn gjort. Konkurransen er hard, det er mange om beinet, og alle utviklerne i hele landet er møkk lei av å bli headhuntet. Derfor er de ofte skeptiske til alle rekrutteringsforsøk.

Kunde Capgemini

Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold / Employer branding

Hvordan kan vi da gå frem for å fange oppmerksomheten deres?

Vi visste at alle utviklere har guarden oppe i møte med rekrutteringsbudskap. Da er det nesten umulig å få budskapet gjennom. Men kunne det være mulig å komme seg forbi målgruppens forsvarsverk? På en måte som ikke ville bli tatt dårlig imot?

Inspirert av noen gamle grekere gikk vi trojansk til verks. Ikke med en diger hest (ei heller med spyware), men med en varmesensitiv kaffekopp og en fortelling om noen Java-utviklere som var lei av dårlig kaffe.

«Noen som gidder å teste kaffeprosjektet vårt eller?»

Vi skapte nettsiden javakaffe.no. Der utga vi oss for å være Java-utviklere som var lei av å få konsentrasjonen ødelagt av dårlig kontorkaffe og påfølgende kjip kaffemage. Derfor hadde de gått sammen om et hobbyprosjekt der de hadde fått bestilt opp en mild og snill kaffe som skulle være perfekt for utviklere som ville drikke mye kaffe og jobbe fokusert. Nå hadde utviklerne lyst til å teste om kaffen fungerte like bra for andre og derfor ville de sende ut gratis kaffeprøver til flere utviklere for å høre hva de synes.

Javakaffe.no

Javakaffe.no ble utelukkende promotert via organisk spredning på Reddit og LinkedIn under avsenderen «Javakaffecrew» og av vårt Java-team på deres egne LinkedIn-profiler.

For å være sikker på at kaffen kun ble sendt til andre utviklere, måtte interesserte først tolke en Java-gåte på nettsiden før de fikk bestille kaffen.

Sammen med kaffen (som var en deilig spesialblend med Java fra Indonesia, levert av Solberg & Hansen) sendte vi også ut en helt spesiell kaffekopp. Koppen var varmesensitiv og endret utseende når den ble fylt av varm kaffe. Da kom en QR-kode til syne sammen med et spørsmål om testerne kunne tenke seg å gi en tilbakemelding om kaffen.

Men QR-koden ledet ikke tilbake til et skjema for å gi tilbakemelding om kaffen. Den gikk til Capgeminis nettside itpraten.no der vi avslørte kaffestuntet og fortalte om behovet for flere Java-utviklere til et spennende nytt prosjekt.

Vi spurte også om utviklerne kunne tenke seg å legge igjen en tilbakemelding om hvordan de synes det var å bli «lurt» på denne måten.

Tilbakemeldinger

«Sykt kreativt, og bare god stemning»

«Så moro! Smart måte å få markedsført seg på blant utviklere»

«Morsom prank, og enda bedre kaffe. Positivt overrasket og bedre enn jeg hadde forventet. Tommel opp.»

«Kaffen var smooth»

«God kaffe og kult krus»

Sitat fra kunden

– Vi er alltid på leting etter nye talenter med ulik kompetanseprofil, som kan skape verdi for våre kunder. Disse har selvfølgelig også forskjellige preferanser på hvordan de ønsker å bli kontaktet. Derfor er det viktig for oss å prøve ut innovative og nyskapende måter å tiltrekke oss de riktige folkene på, og det syns vi denne kampanjen er et godt eksempel på, sier Rebecca Gustafsson, HR direktør i Capgemini Norge.

Mål

150 bestillinger i fase 1 og 150 bestillinger i fase 2

Resultater

227

Antall kaffeposer bestilt i fase 1

190

Antall kaffeposer bestilt i fase 2

150

QR-koder skannet

25 %

Bounce rate på itpraten.no

6 minutter

Gjennomsnittlig lesetid på stillingsannonsen

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Dennis Tönnkvist

Dennis Tönnkvist

Kreatør / AD