Vi setter fyr på operataket

Norge har mer enn 3000 vernede områder, og her gjelder ofte egne regler for ferdsel. Altfor få vet om disse reglene – eller bryr seg om å følge dem. Kan det være så farlig å brekke noen greiner eller la bikkja løpe litt fritt, da?

Kunde Miljødirektoratet

Hva Film, foto og motion / Konsept, kampanje og innhold

Utfordring

Norge har 47 nasjonalparker, en hel rekke naturreservater og mange andre vernede områder. Her går folk fra hytte til hytte, knekker greiner, griller pølser og lager gapahuk, kanskje uten å være klar over at de vandrer i svært verdifull natur. Menneskene setter spor, og belastingen på sårbar natur er mer og mer synlig mange steder. Miljødirektoratet har derfor behov for gjøre folk oppmerksomme på at verneområdene er helt spesielle naturområder der vi må ta ekstra hensyn – og det uten å heve pekefingeren.

Løsning

Vi utviklet en kampanje som med glimt i øyet viser at det mange oppfatter som en helt naturlig handling, kan være ødeleggende for naturen. Og dermed er det helt unaturlig. Kampanjen består av en serie filmer, der Tobias Santelmann debuterer som regissør. Filmene ble distribuert i sosiale medier av Miljødirektoratet sentralt, og også i mange av nasjonalparkstyrenes egne sosiale medier. Filmene har derfor ulike sluttplakater slik at de skal oppleves som relevante for til dels veldig ulike naturområder. Det er også laget sluttplakater på nord-samisk. En av filmene ble også vist på Discoverys kanaler i påskens reklamefrie dager i 2022.

Resultater

I løpet av kampanjeperioden nådde de to filmene mer enn en halv million brukere på Facebook og Instagram. Og budskapet ble tatt godt imot: Mer enn 30 % valgte å se hele filmen til ende, noe som er langt over benchmark.

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Øistein Skeie

Øistein Skeie

Kreatør / Tekstforfatter