Vinslottet – Visuell identitet

Et gammelt industribygg i et nytt og moderne nabolag. Et stykke norsk arkitekturhistorie, et splitter nytt nabolagssenter og en bydel fylt med barnefamilier: Her er historien om hvordan Hasles eget «slott» ble et imøtekommende senter for alle.

Kunde Vinslottet

Hva Design og teknologi

Utfordring

Da Hasle i Oslo skulle få et nytt nabolagssenter i Vinmonopolets gamle industrianlegg for brennevinsproduksjon, fikk Hyper oppgaven med å bygge identiteten på en måte som tok hensyn til både byggets historie og bydelens modernitet. Det ga oss noen spennende utfordringer. Hvordan skulle vi gjøre «Vinslottet» tilgjengelig og sjarmerende uten å dempe det storslåtte og klassiske ved arkitekturen? Hvordan skulle vi bygge en tidsriktig, sympatisk profil som samtidig hedret den rike historien til både bygget og området det var en del av?

Målgruppen var innbyggerne på Hasle, et lite men voksende mekka for nyetablerte barnefamilier. Vi hadde et staselig navn i «Vinslottet» – en betegnelse som ga storslagne assosiasjoner – men vi ønsket samtidig å få slottet på Hasle til å fremstå som den nære og kjære naboen. Et elskverdig og inkluderende bydelssentrum. Her fant vi en fargerik motsetning vi ville utforske.

V for Vinslottet

V-en i Vinslottet ble et fokuspunkt for den visuelle kommunikasjonen. Distingvert og elegant, men samtidig enkel og lettfattelig. V-en fikk liv som enkeltstående element, utgangspunkt for ikoner, som del av mønstre og som detaljer i det faktiske bygget. I tillegg ble den tatt i bruk i alle kanaler der Vinslottet var til stede.

Form følger funksjon

Formspråket, typografien og fargepaletten spilte gjennomgående på den stramme arkitekturen, de grønne uteområdene og den urbane beliggenheten. Vinslottet skulle fremstå trygt og nært, historisk, moderne og levende.

All unødvendig dekor ble fjernet for å skape et stilsterkt og rent uttrykk. Sammen med det gamle, ærverdige ga det inntrykk av nytt og gammelt i symbiose. Vi vektla romlighet mer enn masse og balanse mer enn symmetri.

Fargepalett

Fargepaletten ble inspirert av sørlige vingårder, men satt midt i storbyen. Friskt og moderne mer enn mykt og landlig. Det ga uttrykket et lekent preg samtidig som det trakk linjer tilbake til det historiske og det tematiske: Vin og industri.

Skriften på veggen

Typografien ble det bærende elementet i kombinasjon med bilder og fargeflater, og med utgangspunkt i byggets historie ble disse elementene brukt til å fortelle historien om bygget og om det nye, moderne nabolaget. Vinslottet skal være en åpen og ærlig nabo, så tone of voice ble derfor lett og enkel – et tydelig språk uten unødvendige eller vanskelige ord, og med rene og klare assosiasjoner til noe pålitelig og autentisk.

Fortid møter fremtid

Til sammen får dette Vinslottet til å fremstå som et møtepunkt – et sentrum og «torg» for alle i området, og en imøtekommende nabo. Formspråket kommuniserer ikke shopping eller handelshus, men nabolagskjerne. Et midtpunkt på Hasle med rom for alle.

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Una Solbakken Grosch

Una Solbakken Grosch

Avdelingsleder prosjektledere

Heidi Lagerløv

Heidi Lagerløv

Designer og fagleder