9 livreddende regler

For Statnett brukte vi teknologi for å gjøre HMS gøy. Ved å skape et virtuelt univers ble det lettere for de ansatte å lære og etterleve de 9 livreddende reglene.

Kunde Statnett

Hva Film, foto og motion / Design og teknologi

Statnett bygger fremtidens kraftnettverk i Norge. Å jobbe med høyspenning krever stort fokus på sikkerhet; én liten feil kan føre til store skader og tap av liv. Derfor etablerte Statnett de 9 livreddende regler, men disse har ingen effekt dersom ansatte og underleverandører ikke kan eller bruker dem.

I HMS er det tradisjonelt mange reglement og rutiner som må leses og pugges. Det gir den nødvendige kunnskapen, men ikke nødvendigvis forståelsen eller erfaringen om hvorfor det er viktig. Vår oppgave var å utvikle en effektiv måte for de ansatte å lære og etterleve de 9 livreddende reglene.

VR for the win!

Løsningen ble en 12 minutters VR-opplevelse, som benytter den mest effektive læringsformen: Learning by doing. Her trener ansatte på faktiske arbeidsoppgaver på en virtuell arbeidsplass som ser og høres ekte ut – med ekte farer. For skal man få til adferdsendring, må det sterke opplevelser til, der de ansatte får kjenne konsekvensene av valgene sine på kroppen.

VR er mest effektiv når opplevelsen illuderer virkelighet. Alt man ser og hører må virke troverdig og føles naturlig. Alle karakterbevegelser er derfor spilt inn med motion capture for å gjenskape reelle reaksjoner, og de fleste 3D-modellene, som blant annet landskap og stasjonsmiljø, er skapt basert på foto- og droneopptak av faktiske arbeidsplasser.

HMS = gøy!

Tilbakemeldingen fra Statnetts ansatte er udelt positiv, og kursansvarlige opplever for første gang at de ansatte selv ber om å få gjennomføre et HMS-kurs.

Undersøkelser viser at rapportering av uønskede hendelser tilknyttet temaene i de 9 livreddende reglene gikk ned etter lanseringen av VR-kurset, og løsningen bidro til styrking av merkevaren. Statnett ble oppfattet som best i klassen og fikk økt antall demo-henvendelser fra aktører som Equinor, Backe Gruppen, Avinor og Flytoget.

Vil du se enda mer av VR-verden vi lagde sammen med Statnett? Ta en kikk på filmen under!

Priser

Gulltaggen 2018

Sølv, produkt og tjenester

Max Marketing Mix 2018

Gull, internmarkedsføring

Visuelt 2018

Diplom, spill og installasjoner