Åge fra HG

Håndverksbransjen skriker etter flere dyktige folk, og få er tilbøyelig til å bytte jobb. Det gjør ikke rekruttering særlig enkelt. Så hvordan vinner du 120 kvalifiserte håndverkere i et allerede utfordrende marked?

Kunde Håndverksgruppen

Hva Konsept, kampanje og innhold / Employer branding

Bakgrunn

Håndverksgruppen er et nytt nordisk konsern med lav merkekjennskap. De leverer gjennom sine 72 håndverksbedrifter tjenester som gulv, mur, flis og maling – alt innen overflater. I HG er man sykt opptatt av overflater! Men for å levere overflater i verdensklasse trenger de flere dyktige fagfolk. 120 kvalifiserte søkere for å være nøyaktig.

Innsikten sier at målgruppen er høyt kvalifiserte håndverkere med fagbrev og ca. 20 års erfaring. Og CV, det er ikke-eksisterende. Dette gjør rekruttering lettere sagt enn gjort. Vår hypotese er at søknadsformaliteter altså hever terskelen for å søke jobb.

Sammen med HG måtte vi tenke annerledes om hvordan rekruttere nye ansatte, øke merkekjennskapen nasjonalt, men også skape intern stolthet.

Løsning

Løsningen ble å forenkle prosessen med et klart og enkelt budskap: Ta en kaffe med oss! Vi skapte «Åge fra HG.» En gjenkjennelig og jovial kar, med glimt i øyet – og rå på sitt felt. Og Åge trenger flere dyktige folk med på laget!

Åge ble filmet på kontoret. Der snakker han om overflater, HG-skolen, virksomheten og behovet for flere kollegaer som også er opptatt av overflater. Kampanjen ble sparket i gang med kaffevogn på Oslos største jernvarehandel. Der fikk håndverkere en gratis kaffe med QR-kode som sendte dem rett til Åge og et skjema på HG’s hjemmeside. De ble bedt om å fylle inn navn, mobilnummer og e-post, så Åge kunne ta kontakt. Stuntet ble spredt på sosiale medier for en kickstart.

Vi siktet oss mot rekkevidde for å bygge publikum, for så å retargete mindre grupper med kortere videoer og lead-ads. Postetekster, målgrupper og landingssider ble testet opp mot hverandre. Enkle registreringsskjemaer og lead-ads på Facebook ble optimalisert underveis.

Resultater

Kampanjen nådde totalt 1,9 millioner mennesker fra hele Norge og hadde 9,1 millioner annonsevisninger på sosiale medier. Med en KPI på 15 000 klikk var 23 000 unike klikk over all forventning. Vi oppnådde gjennomsnittlig lavere historisk CPC på 17 kr. HG mottok totalt 497 søknader via lead-ads og nettsiden. Kampanjen skapte mye engasjement internt i HG, og bidro til å øke merkevarekjennskapen. Men det beste av alt er at Åge fra HG har fått mange flotte nye kolleger!

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Ane Lynau

Ane Lynau

Kreatør / AD