Denne hvidevare her, måske?

Hvordan skulle Elgiganten bli Danmarks foretrukne hvitevaredestinasjonen i løpet av 18 måneder?

Kunde Elkjøp

Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold

Utfordring

Hvitevarer er en stor del av livene våre, men samtidig noe vi gjerne ikke ofrer en tanke før de plutselig slutter å fungere. Se for deg at vaskemaskinen din ryker. Du trenger en ny umiddelbart, men har hverken kunnskap om eller tid til å finne ut hva du egentlig har behov for. Det overveldende utvalget til Elgiganten gjør ikke jobben enklere, for er det noe vi mennesker har problemer med å håndtere, så er det uendelige valgmuligheter. Heldigvis jobber det kompetente ansatte hos Elgiganten som virkelig kan hvitevarer, som vet nøyaktig hvilke produkter som passer hvilke behov, og som brenner for å finne riktig produkt til rett kunde. Vi kan enkelt og greit si at

«Vi finder de rigtige hvidevarer til dig».

Løsning

Basert på innsikten skapte vi to kompletterende konsepter. Det ene løftet frem de ansattes evne til å instinktivt forstå kundenes behov. For å vise frem det store utvalget til Elgiganten, laget vi i tillegg et konsept som handlet om produktenes egenskaper og hvordan det alltid finnes et perfekt produkt for enhver kundes behov.

Resultatet ble en omfattende 18-måneders-kampanje bestående av 5 TV-reklamer, sponsorvignetter, personaliserte uttak til Youtube basert på søkehistorikk, printannonser i flere av Danmarks største aviser, boards, uttak i sosiale medier, display banners med både statiske og animerte annonser, tilstedeværelse både in-store og i tilbudsavis, og et tilhørende innholdsunivers fordelt på åtte forskjellige produktkategorier bestående av 140 artikler, skreddersydd for alle leddene i kundereisen.

Resultater

Etter at vi gikk ut med kampanjen i juni 2021 har markedsandelen økt fra 29% til 38%, og preferansen økt fra 60% til 64%. Reklame-elementene presterer også svært godt, og kampanjen har inspirert Elkjøp Nordic til å ta strategien i bruk også for andre kategorier.

Your new branding universe has been a success. People know you, prefer you and buy more from you!
Nanna Bach Spangsberg Andersen, Senior Insight Consultant, Dentsu

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Henriette Numme

Henriette Numme

Innholdsrådgiver

Kathrine Støre

Kathrine Støre

Prosjektleder

Martine Skjekkeland

Martine Skjekkeland

Kreatør / AD