Elkjøp går til kamp mot dårlig inneklima – i hele Norden

Med det slagkraftige konseptet «Start the indoor climate change!» setter Elkjøp viktigheten av et godt innemiljø på dagsorden. Og det i hele Norden!

Kunde Elkjøp

Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold

Du vet garantert at Elkjøp har produktene, men har du tenkt på at de ansatte også vet veldig mye om inneklima? Klima er et brennhett tema, mens inneklimaet ikke er like langt fremme i folks bevissthet. Elkjøp i Norden ønsket seg en kampanje for å øke bevisstheten til det nordiske folk rundt viktigheten av et godt innemiljø og samtidig øke salget av produkter som luftrensere, luftkvalitetsmålere, avfuktere og varmepumper. Så hvordan selger man luftrensere til kunder som ikke opplever inneklimaet som et problem? Jo, du setter det på agendaen gjennom kunnskapsbyggende innhold!

Press play for indoor climate change!

Vi ville starte en bevegelse, ja, en aldri så liten inneklimarevolusjon! For visste du at innendørslufta kan være opptil fem ganger mer forurenset enn luften utendørs? Dårlig inneklima kan også gi store helseplager. Vi måtte simpelthen spre ordet til det nordiske folket! Med godt innhold i kjernen i alle stadier av kundereisen utviklet Hyper og Elkjøp Nordic konseptet «Start the indoor climate change!».

I denne content-kampanjen skulle vi informere og engasjere målgruppen med en hardtslående og sjarmerende blanding av fakta og humor for å skape mer interesse for inneklima som tema. Nå kunne alle nyforelska inneklimaentusiaster se, scrolle og la seg overbevise av argumentasjon, kundecaser og annet kvalitetsinnhold om fordelene med god luft innendørs.

Og dermed fikk de besøkende blant annet tips om hvordan barnerommet kan bli et bedre sted å sove, lese om hvordan en luftrenser kan holde luften fri for virus, bakterier og pollen og finne fram til helt riktig varmepumpe for seg i en skreddersydd kjøpsguide

Med humor som trigger

For å trigge interessen og lede trafikk inn til innholdet, lagde vi tre filmer for sosiale medier som fanget oppmerksomheten til uvitende «soon-to-be» inneklima-entusiaster.

Tilpasset alle fire nordiske markeder

Og i likhet med alt annet innhold, ble også disse filmene oversatt til alle fire nordiske språk og skreddersydde for uttak til sosiale medier – enten avsender var danske Elgiganten, finske Gigantti, svenske Elgiganten eller norske Elkjøp.

Ren luft gir nettinntekter!

Denne kampanjen markerte starten på Elkjøp som inneklimaekspert. Og den har levert over forventning både på antall visninger og klikk til artikler i stort sett alle nordiske landene. Den organiske synligheten for inneklimainnhold har hatt markant økning i alle markedene og nettrafikken til inneklimasidene har doblet seg sammenlignet med året før. Gjennom inneklimasatsingen har Elkjøp i Norden økt nettinntektene i kategorien med nærmere 70%. Så hvis du noen gang lurte på om man faktisk kan tjene penger på å selge luft? Ja, så absolutt!

Vil du vite mer?
Snakk med oss