Gaming-PC forklart på fire språk: Nordisk content for Elkjøp

Hvordan kjøper man riktig gaming-PC til poden? Og hvorfor er egentlig riktig gaming-PC så viktig? 🤷🏼‍♂️

Kunde Elkjøp

Hva Strategi og merkevarebygging / Film, foto og motion / Konsept, kampanje og innhold

Bakgrunn

Elkjøp har gaming-PC for alle, men det store utvalget kan også gjøre det utfordrende for kundene å velge riktig. Og i tech-verden kan kategorispråket være vanskelig å forstå for de aller fleste av oss som ikke til stadighet befinner seg rundt de utstilte riggene i en avdeling for gaming. For vet du egentlig hva FPS er, og hva det har det å si for spillopplevelsen?

Elkjøp Nordic ønsket seg derfor en kampanje for å gjøre det kjent at på deres fire nordiske nettsider finnes det hjelp å få! Det digitale verktøyet 3D-Mark fra deres samarbeidspartner UL, loser deg gjennom ulike valg og støtter deg gjennom kjøpsprosessen, slik at du ender opp med den gaming-PCen for ditt bruk. Dette verktøyet er både velkjent og respektert blant de erfarne i gaming-verden, men blant oss foreldre og de med lite spillerfaring var det en godt bevart hemmelighet. Så oppgaven vår var da hvordan vi kunne få flere til å kjenne til og benytte seg av verktøyet, slik at kunden ender opp med å kjøpe riktig produkt.

Løsning

Vi skulle snakke til “alle” som ikke allerede kjente til verktøyet, men som ville ha nytte av å bruke det. Dermed definerte vi to prioriterte målgrupper: “Uerfarne gamere” og “foreldre til gamere”. For å få målgruppen til å se behovet for verktøyet og samtidig øke tech-forståelsen deres, gjennomførte vi en søkeordsanalyse og produserte et sett artikler som ryddet opp i jungelen av gaming-ord og -begreper man gjerne møter på underveis i kjøpsprosessen. Slik får leserne kjennskap til ulike problemstillingen, som [hva FPS er], [hva en gaming-PC koster], [hvordan man finner den perfekte gaming-PCen], og [hvordan man som foreldre velger riktig gaming-PC til barna] - enten de allerede er inne på Elkjøps nettsider eller kommer inn via et organisk søk på Google. Og derfra sendes leseren videre inn til den anerkjente PC-velgeren.

For å skape oppmerksomhet og trigge interessen hos målgruppen, produserte vi to filmer for sosiale medier, én til hver målgruppe. Som foreldre er det kanskje lett å kjenne seg igjen i en forvirret situasjon der poden entusiastisk og på rams forteller deg hva han eller hun ønsker seg i en gaming-PC. Mens en fersking i gaming-gamet kjenner nok igjen følelsen av “lagging” og dårlig PC-ytelse som gjør at du drømmer om det beste set-up’et og trigger motet til å velge helt riktig gaming-PC.

Helnordisk

Filmene ble skreddersydde for uttak til sosiale medier og produsert på en kostnadseffektiv måte slik at de enkelt kunne la seg oversette til alle fire nordiske språk – enten avsender var danske Elgiganten, finske Gigantti, svenske Elgiganten eller norske Elkjøp.

Resultater

Filmene oppnådde høy rekkevidde og gjorde at temaet fikk stor oppmerksomhet blant målgruppen. De SEO-optimaliserte artiklene, basert på grundige søkeordsanalyser, topper nå organisk på en rekke PC- og gamingrelaterte søkeord og uttrykk i sine markeder, som for eksempel søk etter “FPS”. Så alt i alt kan vi si at denne kampanjen er nok et eksempel på at kombinasjonen av kreative uttak og kunnskapsberikende innhold gir gode resultater!

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Ane-Kamilla Haugland Eriksen

Ane-Kamilla Haugland Eriksen

Strategisk rådgiver / Avdelingsleder story / SEO-fagansvarlig

Morten Nagel

Morten Nagel

Produsent og produksjonsleder