«Ikke innafor»

Hver dag blir kvinner og menn diskriminert på jobb på grunn av graviditet eller i forbindelse med foreldrepermisjon. Og det er jo alt annet enn innafor.

Kunde LDO

Hva Konsept, kampanje og innhold

Det gjelder ikke meg

Det kan handle om ubehag knyttet til å si fra om familieforøkelse, endrede arbeidsoppgaver og konsekvenser for lønnsøkninger eller forfremmelser. Til tross for at jussen er veldig klar på området, bryter altså mange loven på norske arbeidsplasser, bevisst eller ubevisst.

OsloMet gjennomførte i 2020 en undersøkelse om gravide og foreldre i norsk arbeidsliv. Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) ønsket hjelp til å formidle funnene, sammen med relevant informasjon til arbeidstakere og arbeidsgivere, og gode råd om likestillingsarbeid.

Ikke innafor

Resultatet ble en informativ og tydelig kampanje kalt "Ikke innafor", som ikke peker på syndebukker, men heller ikke går rundt grøten. Vi fortalte rett og slett hva som er innafor og hva som ikke er det. Kampanjen skulle snakke både til de som allerede utøver diskriminering, de som kan være i en posisjon til å diskriminere, de som er utsatt for diskriminering og de som kan komme i en posisjon der de kan risikere å bli utsatt for diskriminering.

Baby proof

Holdningskommunikasjon har som oftest et seriøst og alvorlig budskap. Det betyr allikevel ikke at vi bare kan kommunisere den rasjonelle siden ved problemet; vi må bruke emosjonelle virkemidler for å nå gjennom og treffe mennesker der vi vil gjøre en endring.

Vi startet kampanjen med å appellere til omsorgsinnsikt og varme følelser, med korte SoMe-filmer som ga et kontrastfylt bilde av problematikken. Og ikke minst, en litt overraskende vinkling på en kjent problemstilling, fra en seriøs avsender.

Bygge kunnskap, drive opplæring

Når det kommer til diskriminering, handler mye om å få fram tallene. At dette faktisk skjer. Gjennom retargeting, eksponerte vi derfor målgruppen for harde tall og fakta fra undersøkelsen, små polls der de selv fikk ta stilling til problemstillinger og artikler som bygger kunnskap om regler og lover hos både arbeidstakere og -givere. Alt i en helhetlig kampanjedrakt.

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Relaterte caser