Kode for flere smarte hoder
IT- og konsulentselskapet Bouvet kom til oss med en utfordring: Vi ønsker å bli attraktive i målgruppen «tech young professionals».
Kunde Bouvet
Hva Strategi og merkevarebygging / Employer branding
Tech-folk med riktig kompetanse er verdt sin vekt i gull. Kampen om kvalifiserte ressurser er i enkelte bransjer tøff. Konkurransen om IT-bransjens smarteste hoder kan være ekstrem. Innsikt viste oss at unge utviklerne er mer opptatt av de faglige utfordringene og hverdagen enn fest og moro. Derfor måtte vi løfte frem stjernelaget de kunne bli en del av hos Bouvet – og hvordan de faktisk jobber.
24 timer. 7 utviklere. 1 utfordring. For å lykkes måtte vi lage innhold som både skulle skape oppmerksomhet, bygge kunnskap og kjennskap samt få de riktige søkerne til å velge Bouvet som sin neste arbeidsplass. Kampanjens hovedelement og bærebjelke var et 24 timer langt live-streamet hackathon på YouTube der målgruppen kunne være med på å bestemme hva 7 utviklerne skulle løse. Før selve eventet ble oppgaven til hackathonet bestemt gjennom en intens avstemning på Reddit, YouTube og Facebook.
Hva ble valgt? Oppdraget var like aktuelt som det var komplekst «bidra til å redusere mengden plast i havet».
Smart gir resultat
Med godt innhold, gjennomtenkte kanalvalg og smart datainnsamling nådde vi den relativt smale målgruppen på en veldig effektiv måte. I løpet av de 24 timene hackathonet varte, var det over 5000 unike seere innom livesendingen. Gjennomsnittlig seertid var på 19 minutter og trafikken på bouvet.no doblet seg i kampanjeperioden.
Takket være datainnsamlingen underveis har Bouvet nå et publikum som allerede har vist interesse for fagfeltet og selskapet – og som er åpne for videre eksponering av godt og nyttig faginnhold. Og sist men ikke minst har en ny arbeidsgiver på blokka.
Priser
CMA 2019
Gull, best video series
CMA 2019
Sølv, best inter-company engagement
Magnet Awards 2019
Gull, åpen klasse
Magnet Awards 2019
Bronse, kampanje ovenfor erfarne