Oslo kommune bekjemper klimamyter med humor og fakta
En av de vanskeligste oppgavene når man jobber med klima- og miljø er å drive en faglig- og faktabasert dialog i sosiale medier og andre kanaler. Nettopp fordi myter, usannheter og sensasjonelle «nyheter» raskt sprer seg og forurenser i disse kanalene.
Kunde Oslo Kommune
Hva Strategi og merkevarebygging / Film, foto og motion / Konsept, kampanje og innhold
Resultat
7 173 210
visninger av filmene
50 000
sidevisninger
Et oppgjør med mytene
De 5 lanseringsfilmene tar bokstavelig talt et oppgjør med mytene på nettsiden. De spiller ut situasjoner der man ofte møter på mytene: i samtaler med nære og bekjente, situasjoner der vi ofte stiller uforberedt og kan streve med å finne riktige argumenter. Handlingen er satt til et familieselskap, der de klimadesorientertes representant er en mange kan dra kjensel på: den alltid så påståelige onkelen med sine avslørende opplysninger om det aller meste. Filmene er laget i samarbeid med Willy Nickers, med Stian Johansen på regi.
Helten i filmene er en ung voksen og representerer generasjonen som virkelig får kjenne klimaendringene på kroppen, samtidig som han slår et slag for alle som er opptatt av klimadebatten. I tillegg til å lansere klimamyter.no og drive trafikk til nettsiden, skal filmene tilby verbal ammunisjon til å skyte ned onkel-argumenter, som er lette å huske og ta med seg videre.
Klimapilotene
Priser
Gulltaggen 2021
Bronse, beste innholdsmarkedsføring