Oslo kommune bekjemper klimamyter med humor og fakta

En av de vanskeligste oppgavene når man jobber med klima- og miljø er å drive en faglig- og faktabasert dialog i sosiale medier og andre kanaler. Nettopp fordi myter, usannheter og sensasjonelle «nyheter» raskt sprer seg og forurenser i disse kanalene.

Kunde Oslo Kommune

Hva Strategi og merkevarebygging / Film, foto og motion / Konsept, kampanje og innhold

For å hjelpe Klimaetaten bekjempe klimamytene, produserte vi en serie faktafilmer med glimt i øyet, som lander i en nettside der disse mytene knuses én gang for alle.

Klimamyter.no skal gjøre det lettere for Oslofolk å finne svar og styrke kunnskapen som kan bidra til mer saklige dialoger om klima og miljø. Foreløpig knuser nettsiden ni av de vanligste mytene man møter på, men planen er at klimamyter.no skal fylles med nye myter og vokse til en kilde for pålitelige argumenter for effektive klimatiltak og bærekraftig atferd, med rot i beviselige fakta.

Både i seriøse nyhetsmedier og i SoMe-poster kommuniseres det ukorrekte vinklinger og forenklinger om klima og miljø, som skaper en unødvendig opphetet og polarisert debatt. Dette bidrar til et etterlatt inntrykk hos deler av befolkningen om at f.eks. nødvendige klimatiltak ikke nytter. Klimamyter.no er kommunens satsning for å rydde opp i misoppfatninger og falske påstander om klimakrisen vi står i og om tiltakene for nå klimamålene.

Resultat

7 173 210

visninger av filmene

50 000

sidevisninger

Et oppgjør med mytene

De 5 lanseringsfilmene tar bokstavelig talt et oppgjør med mytene på nettsiden. De spiller ut situasjoner der man ofte møter på mytene: i samtaler med nære og bekjente, situasjoner der vi ofte stiller uforberedt og kan streve med å finne riktige argumenter. Handlingen er satt til et familieselskap, der de klimadesorientertes representant er en mange kan dra kjensel på: den alltid så påståelige onkelen med sine avslørende opplysninger om det aller meste. Filmene er laget i samarbeid med Willy Nickers, med Stian Johansen på regi.

Helten i filmene er en ung voksen og representerer generasjonen som virkelig får kjenne klimaendringene på kroppen, samtidig som han slår et slag for alle som er opptatt av klimadebatten. I tillegg til å lansere klimamyter.no og drive trafikk til nettsiden, skal filmene tilby verbal ammunisjon til å skyte ned onkel-argumenter, som er lette å huske og ta med seg videre.

Klimapilotene

I kampanjen ble det også laget rene opplysningsfilmer sammen med Klimapilotene, en gruppe som til daglig driver opplysningsarbeid på ungdoms- og videregåendeskoler i Stor-Oslo. Filmene plukket klimamytene ytterligere fra hverandre, tilpasset SoMe-formatet.

Priser

Gulltaggen 2021

Bronse, beste innholdsmarkedsføring

Vil du vite mer?
Snakk med oss