Taushet tar liv 2020
#naboplikt er en del av kampanjen Taushet tar liv. Med nabovarslene satte vi fokus på å forebygge partnerdrap.
Kunde Krisesentersekretariatet
Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold
Taushet tar liv er et årlig samarbeid mellom Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet som fokuserer på partnerdrap.
Hvert eneste år i Norge blir mellom fem og ti personer drept av ektefelle, samboer eller kjæreste. Tallene har holdt seg stabile. Dette er drap som ikke skjer helt uten videre og innsikt viser at i de fleste tilfeller har det vært mye vold i forkant av drapet, og ofte har noen sett, tenkt – ja, kanskje visst – at noe var galt.
Så hvordan øke oppmerksomheten, og snu de mørke tallene?
Å bry seg handler noen ganger om å være litt brysom
Geriljamarkedsføring på Facebook
For å styrke budskapet ytterligere, fant vi det digitale alternativet til den tradisjonelle oppslagstavlen – nemlig nabolagsgruppene på Facebook som de aller fleste av oss er medlemmer av. Men for å få tilgang til disse kanalene måtte vi utfordre Facebooks retningslinjer.
Vi opprettet egne Facebookprofiler i ekte nabokjerring-ånd (døpt etter anagrammer av Taushet tar liv, så klart), og infiltrerte over 80 nabolagsgrupper over hele landet med til sammen over 120 000 aktive medlemmer ... før Facebook kastet oss ut.