Employer branding er blitt helt nødvendig

Opplever du at rekruttering er mer krevende enn før? Ønsker du å bygge opp interne ambassadører? Vi i Hyper har hjulpet store og små kunder med employer branding, og vi vet hva som virker.

Historiefortelling er vårt DNA. Vi vet hva som skal til for å skaffe oppmerksomhet hos dine nye kollegaer. Med kreativitet som virker viser vi verden hva nettopp du har å tilby som arbeidsgiver.

5 grunner til at du bør lage en employer branding-strategi

  1. Gjør bedriften attraktiv - og rekruttering enklere Sjansen er stor for at du som leser dette mener at bedriften din er en attraktiv arbeidsplass og et godt sted å jobbe. Men er målgruppen din klar over det? Å være en kjent merkevare er ikke det samme som å være en foretrukket arbeidsplass. God og lett tilgjengelig historiefortelling som beviser hvem dere er og hva dere tilbyr, er helt nødvendig - uansett.

  2. Ta vare på egne ansatte gjennom involvering Alle undersøkelser viser at ansatte som blir lyttet til og engasjerer seg, er mer lojale. Når vi identifiserer oss med arbeidsplassen og deler dens verdier og visjoner, blir vi rett og slett lenger i jobbene våre. Internkommunikasjon i 2022 er ikke et statisk intranett - dagens ansatte krever mer!

  3. Reduser kostnader Rekruttering kan være en stor kostnad for mange bedrifter. En ting er selve rekrutteringsprosessen, men det er også ressurskrevende å drive med onboarding og opplæring av nye medarbeidere. En arbeidsplass som jevnlig forteller sine historier og kommuniserer med potensielle kandidater, tiltrekker seg kompetanse og kan dermed redusere den totale kostnaden knyttet til rekruttering.

  4. Skap ambassadører De aller fleste som vurderer å bytte jobb, lytter heller til ansatte i bedriften enn til selskapskommunikasjonen. Dessuten er sjansen stor for at potensielle nye medarbeidere allerede finnes i dine egne ansattes sosiale nettverk. Med en klar plan for hvem som eier hvilke kanaler og hva som deles hvor og av hvem, får du mengder av troverdig kommunikasjon ut til målgruppene dine.

  5. Tenk helhet, kultur og kommuniser identitet - og bygg selskapet for fremtiden Å velge arbeidsplass i 2022 er også et verdivalg. Stadig flere - og spesielt unge - foretrekker arbeidsgivere som står for noe og som har verdier de kan identifisere seg med. Aldri før har det vært så mange stillinger å velge mellom. I 2021 ble det lyst ut 500 000 stillinger i Norge. Å skille seg ut krever et bevisst forhold til identitet og en helhetlig plan for å bygge et sterkt employer brand.

Employer branding er ikke en HR-greie

Rekruttering har tradisjonelt sett vært en oppgave for HR-avdelingene. Her ligger også ansvaret for onboarding, opplæring og alt annet praktisk. Bedriftens markedsavdeling derimot har et helt annet fokus - og ofte helt andre budsjetter. HR-avdelingen kan ikke jobbe alene med employer branding.

Employer branding handler om både innsiden og utsiden. Det handler om internkommunikasjon, kultur, verdier - og smart, målrettet og god ekstern kommunikasjon i riktige kanaler. Vi tror på denne helheten.

Trenger du hjelp med å komme i gang?

Vår erfaring er at de beste prosjektene blir til når vi jobber tett sammen med deg som kunde. Du bestemmer premissene, og vi leverer – med dyktige fagfolk på alt fra innsikt og analyse, til strategi, kreativitet, produksjon og distribusjon.

Og om du ikke er sikker på hvor du skal begynne, så hjelper vi deg gjerne med det også. Vi kan jo starte med en kaffe?

Ta kontakt da vell!

Johanna Nordberg Aas

Johanna Nordberg Aas

Strategisk rådgiver